JaDi La PenGikutKu...

Thursday, December 23, 2010

Rumah baru...

Assalam...

entry ni bukan rumah baru beli... tapi rumah di sg koyan yang tgh renovate.. buat baru.. roboh habis...

rumah tu dah terlalu lama.. ada plak anai2.. rasanya kalau ketuk kuat sikit, roboh rumah tu.. bumbung pun dah bocor sana sini.. plannya kami tak mahu buat lagi, tapi, di sebabkan pinjaman felda nama mak sudah di atas... tak mahu nama turun ke senarai ke bawah semula, mak setuju.. mak berhabis semua simpanan yang di tabung bertahun lama, dengan hajat nak buat umrah..

sikit2 Alhamdulillah, campur sume duit yang telah di beri pada yus, tukang rumah kami, dah menjangkau 90k.. tgh pikir nak cari lagi 10k.. sementara ni...

minggu lepas aku, dan anak2.. ikut baiwan balik tgk perkembangan rumah... rangka bumbung dah siap.. dan sepatutnya dah pasang bumbung.. tapi, sebab kilang tak cukup bekalan, tak le sampai2 lagi order tukang rumah tu...

terdetik dalam hati, cantik rumah kami.. Alhamdulillah.. tapi, kesian mak, berhabis untuk siapkan rumah, buat anak2 juga, kami la... kami berjanji untuk bantu mak bulan2.. sebab kami mungkin akan berhutang dengan yus... tak byk pun mak minta anak2 bantu, seorang 100 je...

dan dalam pada tgk rumah yang dah cantik, yang kami dapat bilik sorang satu.. ada terdetik rasa sedih di hati aku.. berhari aku simpan.. petang tadi terpecah juga empangan airmata ni, bila ada kenkawan yang tanya pasal rumah kat kampung... mesti semua pelik, kenapa aku ada rasa sedih... kenkawan pun pelik, bile tetiba airmata mengalir, sebut pasal rumah...

rumah dah buat, cantik, besar dan cukup selesa.. takkan biar kosong... itu la mak cakap... dan mak buat keputusan nak balik duduk sana lepas rumah siap... duduk sorang... dalam rumah yang besar tu... aku pujuk dari awal mak cakap.. tapi, hati orang tua, mana mampu kite pertahan, kite pun tak tahu bile kite tua, macam mana hidup kite, dan keadaan kite...

Ya Allah.. kebenaran, hati ini cukup berat melepaskan mak balik duduk di kampung.. setelah lebih 10 tahun mak tinggal kat sini, kat kuala lumpur.. dan lebih kurang 7 tahun mak duduk sepenuhnya ngan aku...

benar, aku rasa terlalu sedih, bile pikirkan itu.. aku menangis, bile ingat nanti mak akan duduk di kampung seorang diri... bukan itu sahaja, aku rasa dah terlalu dekat dengan mak, sebab setiap cerita, masalah, sakit, pening mak, aku yang hadap.. macam tu jugak aku.. semua cerita, sakit pening mak la tempat kami anak beranak mengadu... macam mana nak hadapi, balik ke rumah, mak tak ada depan ruang tamu rumah kami.. mesti aku rindu sangat ngan mak... kalau mak sakit, lenguh2, mak kena gosok2 sorang2... aduh, pedihnya rasa hati aku...

Ya Allah, aku bermohon padaMU, kerana hanya Kau lah yang Maha Berkuasa, mampu melindungi mak, pelihara mak... Ya Allah, kau berilah ketenangan dan kekuatan hati ku, menempuh dan menerima setiap ujian, rasa risau dan sedih dalam hati ini... pada Mu Ya Allah aku berserah dan bermohon...

sesungguhnya, aku terlalu sayang pada mak, yang terlalu banyak kasih sayang dalam hatinya...

Salam....


~~ANIM~~wish u were here...

1 comment:

  1. sabar nim, jgn diikutkan sangat perasaan..mak nak balik duduk sana mungkin sebab dia rasa dah terlalu lama tinggalkan rumah yg banyak kenangan tu..mungkin dia nak habiskan sisa2 hidup dan hari tuanya dirumah tu..sape tau kan?

    nnti suruhla mana2 cucu duduk dengan dia..leh temankan dia

    aku pun rindu kenangan kita disana... :)

    ReplyDelete