JaDi La PenGikutKu...

Thursday, May 10, 2012

bahasa kedua atau ke tiga....

Salam...

aku terpanggil untuk menulis pasal bahasa... sekarang ni aku dalam tempoh pembelajaran bahasa ketiga dalam hidup aku... ye la, bahasa pertama adalah bahasa ibunda, bahasa melayu yang kite tuturkan dari kecik sampai la, la ni... bahasa kedua... sebab kena belajar kat sekolah, dan masa tu pikir nak lulus periksa... bahasa inggeris... orang zaman dulu kata, bahasa penjajah... hehehe... dan bahasa ketiga, sebenarnya ia adalah bahasa yang paling agung buat orang islam... bahasa al quran... kitab junjungan kita.. bahasa arab....

Alhamdulillah.. aku dah tau satu dua perkataan arab... bile ustaz tanya, bole la jawab yang simple2 je....

 sebenarnya aku nak cerita pasal insiden semalam... lepas keje, aku ngan mus'ab (anak buah aku) bergegas naik LRT putra untuk ke KL sentral, sebab nak meneman si mus'ab interview keje part time baru...

naik je train, kami sama bergandingan dengan seorang remaja melayu dan seorang lelaki arab... tak tahu dia dari daerah mana... yang mengkagumkan aku... lancarkan sungguh remaja melayu tu bertutur dalam bahasa arab dengan lelaki itu... rupa remaja tu macam gaya seorang mat rempit, rambut pacak, seluar pendek... tapi, pandai bertutur dalam bahasa arab... fasih gitu...

wa.... teruja aku mendengar pertuturan nya... aku ni baru nak belajar... mungkin dia bersekolah beraliran arab... dan dia selalu praktikan apa yang dia belajar.. dan pastinya dia seorang yang bijak.... sebab, kite yang belajar bahasa inggeris dari tadika sampai form 5 pun belum tentu boleh fasih berbahasa inggeris ngan orang luar, sebab aku bukan dari golongan yang bijak...

si mus'ab pun teruja mendengar pertuturan remaja tu... respect la, kata dia... aku ingin jadi seperti remaja itu... fasih bertutur bahasa arab.. yang kini pada aku adalah bahasa ketiga yang aku belajar...



a.k.a ~~ yang sepatutnya kita takutkan bukan kehilangan harta,tahta, cinta dan kasih sayang tetapi yang di geruni adalah kehilangan redha dari Allah.....   



~~ANIM~~ wish u were here...

No comments:

Post a Comment