JaDi La PenGikutKu...

Tuesday, January 10, 2012

Cintai kerana ALLAH....

Salam...

Sebulan lebih gak, aku asyik balik malam, sabtu ahad aku OT lagi... anak2 berkampung kat opis... semalam pun sama... hish!! tak leh jadi ni...

kenapa tak bole jadi... sebab anak sulung aku, Nurul Zahirah @ Kak Ira... akan hadapi peperiksaan besar.. UPSR... yang buat tak bole jadi ni, sebab, bile aku stay back, mereka pun stay back.. seronok, sebab ingat nak main game je, sementara tunggu mama mereka menyelesaikan kerja... aduh... balik umah malam tadi, rupanya, kak Ira byk homework.. aku terpaksa minta excuse dari Ustazah CT untuk Ira tak pergi ngaji... dan aku mula nak naik angin.. nape lah tak bawa homework tu ke opis mama.... aduhhh!!! tension aku...

sampai dekat kul 10, byk lagi tak siap, dia dah mula ngantuk... mujur tak perlu hantar hari ni... so, aku suruh dia tutup buku, simpan, solat Isyak dan tidur... dia perlu tidur yang cukup...

pagi ni, aku bangun lebih awal dari biasa... aterr.. kata nak perbaiki diri... selesai mandi, azan belum berkumandang pun lagi, aku kejut kak Ira, takut dia belum kemas buku2 dia lagi... Alhamdulillah... semua berjalan lancar... sambil tunggu mereka makan selepas solat subuh, sambil melipat kain baju, aku dengar Tazkirah subuh oleh Ustaz Hassan Mahmud di Oasis.. topik pagi ni pasal hubungan suami isteri..

itulah topik entri aku.. suka tgk tazkirah ni, selain ilmu, ada sketsa dari mak mah... dan makmah menyebut, nape kite susah nak pertahan rumahtangga.. kenduri, habis puluh ribu, grand banget.. honeymoon, nun jauh di negara Eropah... balik, sebulan dua, dah mula bercanggah.. Nauzubillah.. aku minta di jauhkan dari kehidupan aku, keluarga dan kawan2 aku....

kata Ustaz Hassan.. dalam rumahtangga kena ada toleransi, kebijaksanaan, kesederhanaan.. dan macam2 yang baik lagi... nak menjalani hidup berumahtangga ni, kena banyak ilmu, kalau tak cukup ilmu, lepas berumahtangga, cairlah lagi ilmu.. terus mencari.. untuk mendapat kerdhaan Allah...

byk artikel yang aku baca.. andai kite mencintai pasangan kerana Allah, insya ALlah, rumahtangga aman damai sampai ke syurga dengan redha ALlah... nak mencintai kerana Allah, aduhh!! amatlah sukar... besar dugaannya... ye la, manusia ni banyak yang pentingkan hati, perasaan.. dan bukanlah semuanya alim walau ada asas agama... tapi, sebenarnya, kita banyak panduan, antar hendak ngan tidak aje.. kan?? cari lah panduan, sebab kite nak hidup lama di akhirat, bukan di dunia ini...

harus di betulkan dulu, aku menulis, sebagai ingatan buat aku.. sambil memesan dan berkongsi dengan sahabat2 yang mahu... yang pastinya, aku pesan pada diri aku....

YA ALlah, kau berilah hidayahMu pada aku, berilah petunjuk jalan MU yang lurus.. Ya Allah, kuatkan hati dan imanku untuk beribadat padaMU.. berikan keikhlasan dalam hati ini untuk meneruskan ibadat padaMu.. Ya ALlah, aku mohon padaMu, jadikan cinta di hati ini, untuk suamiku, dari Nur MU, dan halakan hati ini menyintai dan menyayangi dia kerana Mu, Ya ALLAH.... Aminnn Ya Rabb....




~~ANIM~~wish u were here...

No comments:

Post a Comment