JaDi La PenGikutKu...

Monday, January 9, 2012

Mak... jgn menangis lagi....

Salam...

hati tersentuh bile melihat airmata mak... apa yang perlu aku buat... selain, kaku, dan memujuk menenangkan hati mak...

mampu kah seorang anak biarkan air mata mak tumpah tanpa buat apa2... bagaiman harus memujuk hati tua yang jauh dalam luka di hati nya... aduhh!!! aku terhimpit...

mak...

mungkin orang cakap, aku call mak tiap2 hari, sebab mak biasa duduk ngan aku, lama mak sama ngan aku.. dan aku yang jaga setiap makan minum, ubat2an, kesihatan mak selama mak duduk ngan aku.. tapi, kenapa adik aku, sorang kakak aku, dan abang2 aku bole je call mak tiap2 hari, atau selang sehari.... semua sibuk dengan tugasan masing2...

aku tak baik, tak sempurna, jagaan aku pada mak pun tidak sesempurna mak menjaga kami, banyak kurangnya dalam aku menjaga mak...

mak... percayalah, tak ada antara anak2 mak yang tak suka mak, tak ada yang tak sayang pada mak... semua sayang dan suka mak.. sebab mak lah,kami semua jadi manusia... Alhamdulillah.. kerana didikan mak... mak... mereka mungkin sibuk... mereka mungkin kekurangan duit untuk menghubungi mak... mungkin.. ye mungkin... tapi, soalan mak seterusnya, tak mampu aku jawab.. aku pun sibuk, setiap hari aku keluar rumah, matahari baru nak jengah alam, dan saat aku balik ke rumah, matahari dah nak lena, tapi, aku tetap call mak...

jawapan aku, cuma, aku tak bole senang hati, selagi tak dengar suara mak, tak tahu keadaan mak, tambah2 mak asyik tak sihat kebelakangan ini... itu je.. dan aku rindu pada mak yang jauh di mata, tapi, percayalah, mak tetap di hati ini...

mak... maafkanlah mereka, aku tahu, kasih mak kuat pada mereka, kerana setiap kali usai solat, mak tak pernah lupakan doa buat mereka... pada semua anak cucu mak sebenarnya... itulah hakikat bukti kasih sayang mak yang tak pernah padam buat kami semua, anak cucu mak...

mak.... tak tahan hati ini bile tengok air mata mak.. tak sampai 2 hari pun mak jumpa mak ujung minggu ni, tapi, 3 4 kali tengok mak menangis... apa yang mampu aku buat... hati kecilnya cukup terkilan, bile anak tak telefon dan tak tanya kabar mak,.... hati tua mak sedih, bile, ada rahsia dan anak tak cerita yang sebenar pada mak.. hati rapuh mak terluka, bile anak buat diam tak mohon maaf bile yang di rancang tak jadi.. betul.. manusia cuma mampu merancang, Allah sebaik2 perancang yang menentukan segala.. tapi, sebagai manusia, tak bole ke hati kecil mak di jaga, dan cerita...

mak masih ingin anak2 berkongsi dan bercerita denngan mak sama cam masa anak2 mak belum kawin.. segala yang terjadi nak di cerita pada mak.. mana pergi semua tu?? mak...sudah2 lah mak.. hati ini meruntun sayu bila melihat airmata mak mengalir menitis basah di pipi tua mak itu... mak... sayang ini masih untuk mak.. kasih ini tak kurang buat mak... jangan lah menangis lagi....

Ya Allah.. aku mohon petunjuk dan hidayah dari MU.. berilah hidayah MU buat anak2 mak, utk sama2 menjaga hati tua mak yang cukup rapuh itu.... Aminnn...



~~ANIM~~wish u were here...

2 comments:

  1. so touching...saya pung kdg2 je call mak saya...bukan xingat bukan xrindu tp kdg2 masa xmengizinkan...budget xmengizinkan...terima kasih k.anim sbb buat saya teringat pd mak saya..

    ReplyDelete
  2. dear.... kalau kite selalu ingat dan selalu call mak... bajet yang kite rasa tak cukup, akan jadi lebih2 lagi nanti.. kite pun nanti terasa pelik.. eh!! ada lagi untuk kite call.. eh byk lagi kredit kite... ittu lah yang kak nim alami sayang...

    ReplyDelete