JaDi La PenGikutKu...

Tuesday, July 3, 2012

7 Sifat Seorang Blogger Yang berjaya...

Salam...

dek kerana bermacam perkara yang berlaku di sekitar aku 2 3 hari ni... aku tak sempat mengupdate blog... nak terjah geng2 yang join segmen pun belum berkesempatann lagi.. akan di tejah jua...

first of all... aku nak share something dari blog sifu aku, Hasrul Hassan... mengikut tajuk entry... memang tips yang amat berguna untuk aku dan juga blogger2 di luar sana... 

baca la....

"As-Salam.
Apa yang paling ketara mengenai ciri-ciri seorang blogger yang hebat, seorang blogger yang berjaya - maksud HH benar-benar berjaya adalah bukan kerana dia berjaya mendapatkan pendapatan ribuan ringgit dari blognya. Bukan juga mempunyai ribuan followers dalam laman blognya. Bukan jugak kerana dia mempunyai trafik yang tinggi menerusi blog.

7 Sifat Seorang Blogger Yang Berjaya

1. Bersedia Untuk Belajar Benda Baru
Seorang blogger berjaya, tak akan hadapi masalah malah sentiasa mengalu-alukan sebarang idea dan cadangan baru, menerusi komen2 di blognya, dia tidak mudah melenting dan terasa hati, tetapi bersedia untuk menerima pandangan yang ada. Ini membuatkan blognya semakin mantap sehari ke sehari.

2. Blogger Berjaya Sukakan Buku
Bukan suka macam klik LIKE2 tu .. tapi sentiasa menambah ilmunya dengan pembacaan. Dia membuka luas mindanya terhadap sesuatu perkara dari pembacaannya. Dan dari situ, ia menjadikan entrinya sebagai tempat untuk melampiaskan apa saja pandangannya yang mungkin berbeza perspektif dari yang lain.

3. Sentiasa Bantu Dan Menaikkan Nama Blogger Lain
Ramai blogger yang secara tetiba naik, dan nama mereka dikenali ramai. Ini adalah kerana sifatnya yang sentiasa menghargai blogger lain menjadikan dia dikenali sebagai rakan blogger. Posting seperti; "5 Blog Pilihan Saya ...." atau "Blog Pilihan Malam Ini ..." merupakan contoh-contoh posting seorang blogger yang berjaya.

4. Aspirasi Blogger Berjaya Adalah Kehidupannya
Seorang blogger berjaya akan mengaitkan apa sahaja yang berlaku di sekeliling, dengan apa yang difikirkan lalu menterjemahkan dalam entrinya. Blogger berjaya memerhati keadaan sekeliling dengan sangat teliti. Sebagai contoh; bercerita tentang keadaan sesak dalam komuter atau LRT, dengan mengaitkan dengan sikap yang seharusnya patut ada.

5. Blogger Berjaya Bersedia Mengaku Akan Kesalahannya
Seorang blogger berjaya mesti sedia untuk mengaku kesalahan jika ada. Lebih-lebih lagi jika anda seorang blogger yang selalu dok beri nasihat, petua dan tips yang pada dasarnya blogger tu sendiri tak buat benda tu. Apabila pembaca tetiba dapat menghidu apa yang anda buat dan tidak buat, maka ... janganlah berdolak-dalik. Ngaku saja. Itu perlakuan jujur dan menjadikan anda seorang blogger hebat.

6. Blogger Berjaya Akan Cuba Membuat Perhubungan Positif
Ada kata perjumpaan antara blogger yang dibuat oleh blogger tak lebih dari mencari populariti. Tetapi sebenarnya, ia adalah satu bentuk interaksi antara sesama blogger yang menyatakan mereka sebenarnya bukan blogger bertopeng yang nak tutup muka. Mereka pelaku yang jujur di sebalik kata-kata di dalam blog. Mereka sentiasa berkomunikasi dalam apa jua medium yang boleh.

7. Blogger Berjaya Adalah Yang Merendah Diri
Hmm .. mereka ini seperti yang saya katakan tadi, tidak kejar glamour, mereka bukan nak popular, tetapi mereka merupakan blogger yang memang suka dan seronok berblogging. Mereka suka highlight blogger lain, dan tak pernah meletakkan diri mereka sebagai yang terbaik."
so, sesama la kite ambik yang mana2 bole di jadikan ilmu ye kenkawan...

a.k.a ~~ Smile, It might not your problem disappear, but it will stop people form asking what's wrong with you....


~~ANIM~~ wish u were here...

2 comments:

  1. Good entry akak..sy suka bc...blogger yg merendah diri mmg sentiasa jd perhatian kan...=)

    ReplyDelete