JaDi La PenGikutKu...

Friday, February 17, 2012

Lain orang lain rezekinya.....

Salam...

aku teringin nak sambung belajar... aku teringin nak tambah anak.... aku teringin nak senangkan keluarga aku dan keluarga mertua aku... tapi cuma teringin..... bukan rezeki aku...

rezeki aku?? ada banyak yang lain...

jom kite buka citer... rezeki aku bole di katakan murah, betulke perkataan murah tu?? heheh... masa sekolah aku dipilih jadi pengawas... tak la garang sangat, dan tak la baik sangat,... sampai tingkatan 4 aku dipilih lak jadi penolong ketua pelajar, bukan sebab apa, aku antara pengawas perempuan yang lama, dan aku kenkononnya paling glamer, sebab aku antara pembahas terbaik sekolah... huhuhu... itu rezeki untuk orang yang byk cakap dan kuat melawan cam aku ni kot.. hehehe....

rezeki aku gak utk pergi ke merata sekolah dalam daerah dan negeri, sebab aku wakil sekolah untuk pertandingan forum... wah jadi ahli panel gitu... bile form 5 tak semena2 aku di lantik jadi ketua pelajar.. ohh tidak... kalau positif, itu rezeki aku, cikgu2 percaya pada aku... kalau negatif, dan sememangnya... hakikat yang aku lalui... aku di benci kawan2 sekolah... cam la bagus sangat, so, bile bab tu, aku fikir itu bukan rezeki pada aku....

habis sekolah, rezeki aku nak dapat keje senang... tapi keje sebagai operator pengeluaran je la.. aku tak de rezeki nak jadi kerani, sebab aku pakai tudung dan menutup aurat, sebab masa tu, kerani di kilang2 uniformnya teramat la sopan, skirt nya setakat peha... hish, gile apa aku nak pakai skirt bile umur dah lebih 12 tahun ni... bukan cantik pun peha nak tunjuk, pastu macam sesaja nak sedekah bagi orang tgk untuk di sambar api neraka... ohh!! tidak, aku tak bole tahan panas... aku ni puteri lilin walaupun kulitku agak gelap (hitam sebenarnya) huhuhu....

berenti keje jadi operator pengeluaran, aku balik kampung, sebab masa tu mak tak sihat, kakak aku nak kawin, rezeki masih murah, aku di tawarkan jadi cikgu tadika islam kat surau depan umah aku.. yess... best tu....

sambil keje tu, tiap2 hari aku buka paper, cari keje yang lebih baik, demi membantu mak dan bapak... ada 2 keje kosong yang aku apply, UIA - Library Assistant, USM - Laboratory Assistant. Borang UIA sampai dulu, Borang USM sampai sehari sebelum tarikh tutup, pulak tu, borangnya... macam nak buat thesis... fuh, so, aku aku simpulkan, aku tak de rezeki untuk balik bekerja kat kampung halaman tok nenek ku... so, aku apply je UIA.. dan rupanya memang rezeki aku di UIA yang memang aku teringin sangat nak pegi masa sekolah dulu, tak ada rezeki belajar, rezeki bekerja pun Alhamdulillah...

rezeki aku cukup baik disini.. aku jumpa beloved hubby aku di sini, kami berkahwin, dan sekarang 3 orang anak aku, dari kecil belajar di nursery UIA sampai tadika... Alhamdulillah...

rezeki ni macam2 bentuk rezeki.. bukan duit sahaja, bahagia, keje, dan macam2 bentuk...

tadi chat ngan kawan lama, yang bercerita pasal kawan yang makin ramai nak menamatkan zaman solo, tapi, kawan aku tu belum lagi sampai jodohnya... aku simpulkan, dia dapat sambung belajar tinggi, itu rezeki dia, aku tak dapat belajar lagi, bukan rezeki aku untuk sambung belajar.. dia belum ketemu jodoh, belum rezeki dia, aku dah berkahwin, dan rezeki aku kawin muda ang ang... dapat anak cepat, Alhamdulillah, itulah rezeki yang Allah dah tentukan untuk aku...

so, kawan aku pun setuju, macam2 bentuk rezeki Allah nak bagi pada hamba2nya... so, kite harus bersyukur dengan apa jua benuk rezeki yangn Allah beri pada kite.... Alhamdulillah...



a.k.a ~~ Yang gelap boleh diterangkan dengan ilmu.yang kelam boleh dipancarkan dengan tarbiah.tapi yang terang barangkali akan hilang sinarnya bila ilmu tidak memancarkan kepada jalan keimanan dn ketaqwaan..



~~ANIM~~wish u were here...

2 comments:

  1. setuju setuju setuju...bersyukur kena selalu walaupun nikmat itu datang sekali sekala.

    ReplyDelete