JaDi La PenGikutKu...

Tuesday, February 21, 2012

Malunya aku...

Salam..



Anak2…

Malu mama menjadi seorang ibu buat kalian…

Tidak dapat penuhi permintaan kalian…

Tidak dapat mendidik kalian menjadi manusia berguna..

Tidak dapat mengajar kalian tika kalian membuat ulangkaji…

Tidak dapat memberikan kalian permata dan berlian buat kalian…


Abang….

Malu ayang menjadi isteri buat abang…

Tidak dapat menynangkan hidup abang…

Tidak mampu berdikari menguruskan kehidupan…

Tidak boleh menjalani hidup sendirian…

Tidak mampu melahirkan insan2 cemerlanng dunia akhirat…

Tidak mampu memenuhi kehendakmu..


Mak…

Malu aku menjadi seorang anak….

Yang lupa janji menjaga mu tika aku menginjak dewasa..

Yang lupa tutur sopan yang pernah mak ajarkan dahulu…

Yang lupa menjaga hati mak tatkala dewasa menjengah…

Yang lupa menyisip doa dan ayat2 suci buat ketenangan mak…


Bapak…

Malu aku menjadi anakmu…

Yang tidak mengikut suruhan dan ajaran bapak…

Yang membuat bapak berkecil hati saat aku punya lelaki lain ….

Yang tidak pernah mengirim doa dan ayat2 suci buat bekalan bapak…


Mertua…

Malu aku menjadi menantu kalian…

Tidak mampu menjaga mu seperti kalian menjaga suamiku…

Tidak mampu mendahulukan mu dalam apa jua urusan…

Tidak mampu membantu menyenangkan hidupmu…

Tidak menjaga anak2mu yang lain…


Rasul jujungan kami…

Malu aku sebagai ummatmu…

Yang sering lalai mengikut ajaran mu…

Yang sering alpa akan sunnah2mu…

Yang sering lupa akan kitab petunjuk yang kau bawa…


Ya Allah…

Aku malu sebagai hambaMU…

Lupa padaMU saat hidup ku senang..

Ingkar setiap arahanMU…

Bahagia melakukan laranganMU…

Bangga dengan ni’mat sementara di dunia MU…

Tidak bersyukur dengan limpahan rahmatMU…

Kufur dengan kasih sayang MU…


a.k.a. ~~ Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir (albaqarah-286)




~~ANIM~~wish u were here...

No comments:

Post a Comment