JaDi La PenGikutKu...

Thursday, November 24, 2011

berbakti selagi ada hayatnya...

Salam...

Lately ni aku mudah sungguh tersentuh.. ntahla... tapi, kali ni, memang aku rasa sedih sangat...

Semalam, aku cuti, bawa mak ke hospital selayang kerana ada appointment, selalunya, kalau setakat appointment, aku tak cuti, sebab mak dah dapat cop warga emas, so, angka giliran yang lain, dan prosesnya cukup cepat, - syabas untuk hospital kerajaan yang mendahulukan warga emas... Alhadmulillah..

tapi, aku cuti semalam sebab, mak nak kena buat xray... so, mesti jadi lambat appointment tu nanti... syukur jugak, cuti aku banyak lagi... Alhamdulillah..

sebelum kukl 8 lagi aku dah ada kat jabatan xray orthopedic tingkat 4... beratur panjang, dah kul 8 masih belum uka lagi kaunternya.. sabar.. hampir 8.15 baru lah di buka kaunter... bile dah letak kad, tunggu pulak di panggil nama untuk dapat no.. sekejap je, nama mak dipanggil, tapi, bukan untuk xray, tapi....

cik, klinik pakar tak ada order xray la... bole tak cik pegi semula ke klinik, minta doktor buat order, tapi, saya bagi no giliran untuk cik dulu, lepas doktor dah order cik datang balik...

aduhhh!!!! dan lebih 3 bulan tak buat order ke?? tak pe la, baiklah klinik pakar tu level yang sama... rupanya, ramai yang menerima nasib yang sama.. aku pun tak tahu apa masalah sistem mereka... tak pe la...

menunggu dengan penuh sabar, dekat kul 10 baru lah mak di panggil semula utk xray, lepas xray, aku gi daftar dulu utk dapat kan no gililran berjumpa doktor... tgk no nya ada lebih 10 orang di depan mak yang masih menunggu, so, aku bawa mak gi bekfes dulu...

balik ke klinik, puas jugak kami menunggu... kul 12.15 baru lah no mak di panggil... masuk ke dalam dan berbincang dengan doktor, mak, di sarankan memakai tongkat... untuk tidak bebankan kesakitan tu pada kedua kaki tua mak sahaja... hmmm insya Allah, aku usahakan..

masa menunggu next appointment mak, aku tgk ada 2 orang warga emas menunggu juga, nurse tanya pada mereka, mana anak?? tak de, mereka datang seorang, kata nurse, hari ni byk kes warga emas, datang sorang, dan tak larat, nurse yang pegi ambilkan ubat dan nurse juga ambil wheelchair dan hantarkan ke tempat menunggu teksi...

Allahuakbar.. simpati sungguh aku... mana pergi anak2 yang dah di besarkan oleh warga emas itu... ada seorang warga emas berbangsa china duduk sebelah mak, juga datang seorang, dia kata, anaknya cuma datang hantar dan tinggalkan dia di lobi hospital, bile dah siapkatanya, call aje, dan tunggu di lobi hospital anaknya akan datang ambik... kesiannya...

bile dapat list ubat dan appointment, aku bawa mak ke farmasi utk ambik ubat pula.. masa menunggu ubat, aku nampak auntie yang berbual ngan mak tadi sedang berjalan, nak ke farmasi jugak... senget2 jalannya... dah dekat ngan farmasi tetiba makin senget dan dia terjatuh, aku cepat bangun dan ada 2 3 orang lagi menerpa ke arah dia, dan seorang kakitangan kaunter hospital memimpin dia ke farmasi... siannya...

bile bawa ke tpt menunggu di farmasi, dia keluarkan minyak angin, sapu di hidung dan di kepala, dia pening, dan dia sakit lutut.. siannya... mana pergi sifat belas anak2 pada ibubapa yang dah susah payah besarkan kite... kalau kite terlalu sibuk sekali pun, takkan lah kite tak bole minta anak2 kite yang sedang bercuti sekolah tak mampu temankan neneknya sekejap.. aduhhh...

aku pun bukanlah baik mana, kami bergilir sebenarnya, bawa mak ke hospital, mujur, anak mak ramai... Alhamdulillah...

ibu bapa kite bukannya minta duit dari kite, mereka cuma nak perhatian dan kasih sayang dari kite, macam yang mereka buat pada kite sedari kite kecil.. lagipun, itu adalah tanggungjawab kite sebagai anak2...

Ya Allah, aku mohon padaMU, kekalkan hati kami adik beradik, untuk terus berkhidmat selagi mampu pada ke dua orang tua kami... jangan lah kau palingkan hati2 kami dari terus mengingati dan membalas setiap jasa membesar dan memberi kasih sayang pada kami dengan sempurna... Ya Allah aku mohon padaMU... tetapkan hati2 kami... Amin YArabbal Alamin...


~~ANIM~~wish u were here...

1 comment:

  1. kita ni makin sensitif bila makin bertambah umur...hehe....tambah2 bila menjadi seorg ibu...sifat keibuan itu menjadikan kita semakin sensitif...

    ReplyDelete