JaDi La PenGikutKu...

Friday, November 11, 2011

Integriti vs Taqwa....

Salam

fuh... tajuk entry.. tak bole blah... macam bagus je... heheh...

nak kata tak ada kena mengena ngan n3 semalam, tak jugak, nak kata memang directly kena mengena pun tak jugak.. ada la bau2 bacang kot...

sebenarnya, pagi ni ada integrity talk utk staff celpad... tapi, aku lambat masuk.. dah dekat nak abih baru aku masuk, sebabnya... aku bawa mak pegi terapi kat hospital selayang dulu.. pastu baru datang... tu yang lambat...

penceramah hari ni, ustaz yang ngajar aku ngaji setiap pagi jumaat.. kelas ngaji pun aku tak dapat pegi pagi ni.. Ustaz Abdullah Bukhari... bagi kami yang tau macam mana cara penyampaian dan isi2, fakta dari ustaz Lah, akan rasa terkilan kalau tak dapat dengar talk hari ni... termasuk aku.. tu sebab, sampai je kat opis, aku bergegas ke conference room... sikit pun jadi lah...

talk hari ni, ustaz relatekan dengan pegangan umat islam, Al- QUran... ustaz kupas ayat2 yang kena mengena ngan integrity dalam Quran.. ayat2 penting, ustaz terangkan.. antara nya, tentang jujur, amanah, ikhlas, sabar dan tidak rasuah... rasanya semua tu ada dalam ajaran semua agama, kan???

dan yang pastinya, bila keluar kesimpulannya... integrity ni tak lain dan tak bukan adalah TAQWA... dan ada sorang akademik bertanya, kenapa kite sebut integrity, sedangkan, kite negara islam dan kite sendiri adalah orang islam, kan lebih baik di sebut bertaqwa saja.... jawapan ustaz... bile sebut taqwa, ramai yang takut.. ntah la.. mereka lebih senang menyebut integrity... lagi moden kot.. hehehe...

so, as a muslim, bile kite bertaqwa.. insya Allah kite tidak akan ada masalah dengan integrity... kite bole bekerja dengan jujur, amanah, ikhlas dan sabar...

so... byk pulak so dia yek.. yang baik dari Allah, yang buruk dari saya sendiri...

salam...


~~ANIM~~wish u were here...

No comments:

Post a Comment