JaDi La PenGikutKu...

Thursday, November 17, 2011

Misi Bantuan Kemanusiaan....

Salam...

Semalam, masa tgh lunch ngan beloved hubby... masuk sms kat hp aku...

"beras kat umah dah abis, tak tau nape cepat sangat, ayah tak de duit, tak dapat pencen lagi"

aku unjukkan pada beloved hubby... "hmm... petang ni lepas anak2 ngaji kite pegi"...

sms tu dari adik ipar aku... biasa la, adik2 ipar, mak mertua, kalau ada hal apa2, memang thru hp aku, bukan hp hubby ku... so, aduan di terima, dan aku membalas, ptg nanti akak balik...

ayah mertua bukan berpangkat besar masa kerja nya dulu... so, pencen yang dapat pun tak la sebesar mana... kadang2 tergelincir jugak dalam perbelanjaan bulanan rumah.. walau anak2 menghulur, tapi, tidaklah sebyk mana... sebab anak2 pun tidak berpangkat besar, dan semua nya bergaji kecil... tapi, syukur Alhamdulillah...

sebenarnya, aku nak share something... dari dulu, aku selalu bertanya ngan ustaz dan ustazah yang berada di keliling ku sekarang ini (syukur sangat, aku dekat dengan para pengajar hukum2 Allah ini)...

dan baru2 ni aku tgk pulak telefilem Di Pintu Sakratul Maut, lakonan Razak Ahmad, Arash Muhamad, dan ramai lagi... dalam citer tu, Razak ahmad sebagai abg long yang di amanahkan menjaga kebun neneknya, utk membesarkan adik2nya.. setelah adik2 membesar dia tidak lagi memberi hasil kebun dan ladang yang semakin besar.. walaupun berpangkat imam di kampungnya, tapi, dia mula lupa akan tanggungjawab, dan tidak mahu membantu adik2 yang kesusahan, dia lebih kepada membantu orang kampung yang susah... dia di sanjung orang kampung, tapi, tidak adik2nya..

dalam cerita tu jugak, ada seorang lelaki misteri yang selalu hadir hampir dengan dia, dan selalu bertanya sesuatu tentang sedekah jariah dan silaturrahim sesama keluarga...

aku ingat lagi, ustaz dan ustzah aku juga pernah berkata, Allah dan Rasul suka kalau kite selalu bersedekah, selalu beringat pada orang2 yang susah, dan sebaik2 sedekah jariah adalah kepada ahli keluarga kite yang dalam kesusahan.. sebab cuma kite yang tahu, keluarga kite susah atau senang... sedekah memanjangkan rezeki, macam yang ustaz Abdullah bukhari tulis dalam blognya, setiap satu sedekah yang ikhlas, akan di balas dengan gandaan 10 dari Allah dalam pelbagai bentuk...

sebaik2 sedekah adalah dari dalam rumah sendiri... dalam lingkungan hidup sendiri... lebih berkat dan lebih afdal, dan berkat itu biarlah Allah yang tentukan, macam keikhlasan, itu adalah hak Allah untuk menilai...

cuma nak share, lebih byk kite membantu keluarga, insya Allah, kite tidak akan merasa sempit dalam hidup atau kewangan, insya Allah, percaya dan yakin dengan janji Allah itu.... sesungguhnya Allah itu Maha segala2nya....

Ya Allah, aku mohon petunjuk dari MU, dan berkatilah hidupku dan seluruh keluarga ku... Amin Ya Rabbal Alamin.....



~~ANIM~~wish u were here...

No comments:

Post a Comment